Story of Sanna

Livet på Hawai'i

Tsunami-varning

Publicerad 2012-10-28 22:23:31 i Allmänt,

Hade börjat skriva ett inlägg igår kväll, men sen gick sirenerna igång och vi fick panik och trodde att vi skulle behöva åka upp i bergen för att undkomma värsta tsunamin. Var inte riktigt så farligt men mer om det snart. Börjar med att klistra in det jag började på igår. Det är alltså söndag när jag skriver och lägger ut detta, men vissa bitar skrevs på lördagen, så det är därför det kanske är lite förvirrat..
 
I fredags åkte jag till skolan lite tidigare för att göra om 3 frågor från geografi-provet. Pratade med läraren om att jag inte hade min bok för att den blev stulen. Det visade sig att han hade en extra bok som jag får låna resten av terminen, räddare i nöden!! Så himla snällt!
Efter lektionen läste jag ikapp det jag inte hade läst. Sen hade jag möte med min Academic Advisor för att kolla så jag låg på rätt väg med mina kurser och kolla lite vad jag ska välja nästa termin. Väldigt nyttigt!
Sen var vi på visning. Kommer inte ihåg om jag sa att vi inte fick den där dröm-lägenhetn vi hade tittat på men det fick vi hur som helst inte. Kollade iaf på ett hus igår, heeeelt fantastiskt!!!! Skitstort och jättestor trädgård. Det var 4 sovrum så vi tänkte bo 6 stycken där. Håll tummarna för detta nu för det var verkligen amazing!!! Vi får svar på måndag. Hela eftermiddagen gick åt till att kolla på det, åka till kontoret och lämna inpapprena dom ville ha och sen åkte vi och handlade, det var jag, Paulina och Caleb.
 
Ajuste, Paulina påpekade att jag ganska ofta skriver att "vi" gör saker utan att skriva vilka vi är. Det är för att allt är så självklart i mitt huvud och så tänker jag inte på att ingen annan fattar. Men ni kan iaf räkna med att 9 gånger av 10 så betyder "vi" att det är jag och Paulina. :)
 
Idag (lördag) har varit en lång dag. Gick upp vi halv 8 för att gå på en visning. Eftersom vi inte vet nåt om huset fortsätter vi gå på visningar. Tittade på en lägenhet som också var helt fantastisk. 3 stora lanais, balkonger, varav 1 var som ett extra rum. Den var riktigt ljus och fräsch, fönster och balkonger i 3 vädersträck, känn på den liksom!
Efter det gick vi till Starbucks för att äta lite frukost och sno internet ett tag innan det var dags för nästa visning, hann även med en sväng in på Walmarts.
Nästa lägenhet var också en 2 bedroom. Den var ganska skitigmen han var noga med att påpeka att det ska städas och målas om innan nästa hyresgäst flyttar in. Den hade riktigt stora härliga sovrum och var också fin. Men den var mycket mörkare än den första och hade bara en liten balkong. Däremot hade den en pool i fastigheten. 
Efter det åkte jag till skolan en sväng. En lördag, jag vet, jättekul. Jag behövde bara scanna in lite papper och göra lite kopior. Skickade in skadeanmälan till försäkringsbolaget så jag förhoppningsvis får lite pengar, busskortet och böckerna jag blev av med var ju inte direkt gratis.
När jag kom hem, och det här är mysko, jag fattar typ inte själv, men då hade nån på nån gata i närheten sätt sopgubbarna ta en hel väska ur en soptunna, dom hade plockat ur en plånbok och typ frågat folk om dom visste vems det var. På nåt märkligt sätt hade nån vetat att det var min och gått och lämnat den till Paulina. Så jag har fått tillbaka mitt bankkort, som iofs ändå var spärrat, mitt körkort och lite andra, oviktigare, kort jag hade där i, + typ $5 som jag hade i kontanter. Det värsta är att just den dagen hade jag inte busskortet i plånboken utan det låg löst i ett fack jag kunde nå utan att ta av mig väskan varje gång jag behövde det, vilket är ganska ofta. Så det är tyvärr fortfarande borta..
 
Vi berättade om lägenheterna för Caleb som hade lektion på dagen så hon kunde inte vara med på visningarna. Jag kan säga som så att den både jag och Paulina såg i huvudet hela tiden var den första, med balkongerna. Självklart hoppas vi på huset men jag känner att vi har störra chans att få lägenheten.
På eftermiddagen hade vi en till visning, också en 2 bedroom, fast som man bara kunde på 3 i, möblerad var den också och riktigt billig. Men det var ju typ bra för att vara sant, den visade sig vara liten och mörk och inget för oss.
Så vi gick hem, jag åt lite rester men sen visade det sig att Caleb lagade mat åt oss. Hon är så himla gullig, och lagar dessutom sjukt god mat. Vi blir bortskämda!! Vi hade typ tänkt gå ut men vi var trötta så vi bestämde att vi skulle ha filmkväll ist. Mia från en annan lägenhet kom över och åt med oss också och Claudia och Yoshimi var här så alla skulle typ kolla på film tillsammans.
 
Men precis när vi ätit klart började dramat. Sirener börjar tjuta ashögt i hela staden. Paulina fick ett sms som sa att det var tsunami-varning. Vi blev skiträdda och bara "Shit, vi måste dra, NU!!!" Stog ute på gården och visste inte vad vi skulle göra, packade snabbt ner dator och pass och annat viktigt i ryggsäcken. Fick snart veta att vi skulle stanna hemma och ta det lugnt. Fyll alla flaskor med vatten och se till att vi hade mat och ljus. Även om det inte var särskilt stor risk att vattnet skulle nå oss så händer det att elen och vattenledningarna slås ut. Så vi gjorde som dom sa. Packade en ryggsäck med allt viktigt och ett extra ombyte kläder, samlade tomflaskor och fyllde med vatten och sen satte vi oss på vakt framför TVn. Hade ett litet camp inne hos oss. Tjejerna i lägenheten bredvid oss var inte så många hemma så vi sa att dom skulle komma in till oss ist för att vara själva.Kan säga att det var ganska nervöst faktiskt, har ju aldrig varit med om nåt liknande. Det blev mer och mer tydligt under kvällen att det inte var nån jättestor fara, iaf inte just här där vi är. Däremot va det kaos i traffiken när folk försökte ta sig härifrån och upp mot bergen. Dom har evakuerings zoner här och Waikiki är en av dom eftersom det ligger precis vid vattnet. Men dom sa typ åt folk att ta sig upp över 3e våningen ist för att försöka ta sig därifrån för att det i princip var säkrare. Vi bor precis utanför evakuerings zonen men vi har ju bara 3 våningar så vi var ändå lite nervösa. Slutade med att det inte ens hände nåt här i Honolulu som jag förstår det. Det var ju strömt i vattnet och så, så man hade ju inte kunnat bada men det blev inte värsta vågorna här. Det värsta var på Maui och Hawaii (Big Island). Tillslut gick vi och la oss vid 1, var sinnessjukt trötta då. Tsunami-varningen drogs bort nån gång vid 4 inatt tror jag.
Nu verkar allt vara lugnt, har inte hört om några stora skador pga vatten iaf, men man ska inte bada idag för vattnet kan var ostabilt. Däremot så lästa jag att det var många trafikolyckor på vägarna igårkväll och inatt. i en stor olycka hade en man dött och sex andra förts till sjukhus. Det var sjukt mycket trafik ute igår, folk hade kört uppåt och sen bara stått i vägkanten och väntat ut tsunamin.
För oss gick ju allt bra och nu vet vi ju hur vi ska reagera och agera nästa gång, för detta är inte helt ovanligt. Men det var ändå lite obehagligt just eftersom vi aldrig har varit med om något liknande.
 
Ska avsluta denna helvetesvecka med en till visning (fast vi kommer nog inte flytta dit) och en massa plugg, har ett map quiz och ett midterm imorn. Kul att plugga inför midterm, saknar ett kapitel jag ska ha prov på.. Men nu kan det fasen bara bli bättre!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sanna

Den här bloggen handlar om mig och mitt liv på andra sidan jorden. Jag bor och pluggar på Hawai'i och kommer att skriva om allt från skola till fest till utflykter. Så häng med på min resa!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela