Story of Sanna

Livet på Hawai'i

Ogillar Honolulu just nu!!

Publicerad 2012-10-26 10:10:39 i Allmänt,

Det gick snabbt neråt igår, från hoppfull om lägenhet till tårar brännandes i ögonen... Satt uppe och pluggade i köket igår och när vi gick ner på rummet för att lägga oss så insåg Paulina att myggnätet på hennes fönster inte var på plats. Snabbt insåg jag att min ryggsäck inte låg där jag lagt den på sängen. Gick runt och letade nån minut innan sanningen skönk in, vi hade haft inbrott på rummet och min ryggsäck hade blivit stulen. I ett smått chock-artat tillstånd ser jag blåa ljus utanför muren så jag traskade dit och då visar det sig att grannen på andra sidan gatan hade ringt polisen för att hon jagat bort nån kille från deras tomt som hon dessutom sett hoppa över våran mur. Så jag fick ur mig att vi hade haft inbrott och att min väska var borta. En bra sak här är att så många poliser rycker ut, 3 stycken var dom där så en följde direkt med mig tillbaka. Det visade sig också att killen brevid oss också hade blivit bestulen på sin väska och han hade bara varit uppe på toaletten i typ 5 minuter. Fick berätta allt för polisen och skriva en anmälan. Dom 2 andra poliserna kom också när dom var klara och började ta fingeravtryck runt fönstren och på myggnäten och så. Dom var här i kanske en timme totalt. Måste säga att dom var extremt trevliga och väldigt lugnande, fattar inte hur jag kunde hålla mig så jäkla lugn hela tiden, var nog lite i chock, jag menar en främmande människa har varit inne i vårat rum och tagit mina saker.
Det sjuka är att dom bara tog min väska, inte Paulinas dator, dom har inte kollat i några lådor så pass och svenskt bankkort och allt har jag kvar.
Det jag blev av med var mitt amerikanska bankkort, mitt svenska körkort, min Ipod, en skolbok, dessutom den enda jag har lånat så nu kommer jag få betala för den för att jag inte kan lämna tillbaka den.. Ett kapitel ur en lösblads-bok så nu kan jag inte sälja den på craigslist för att den inte är fullständig.. Blev även av med 2 block med anteckningar, det från böckerna kan jag ju läsa om men det från lektionerna är ju svårare så det känns lite surt..
Det nästan värsta var (för att bankkortet spärrade jag på en gång så dom kom inte åt några pengar, det har jag kollat med banken) att mitt studentID låg där och på det fanns mitt busskort.. Har betalat typ 1000kr för det och det räcker hela terminen.. Nu kommer jag ist få köpa månadskort för nov-dec som kostar typ 400kr i månaden.
 
Måste ju säga att vi hade tur i oturen som inte blev av med mer grejer, men faaaan vad surt det känns, det är ju så sjukt mycket pyssel nu med allt. Gick upp ganska tidigt idag för att hinna med allt. Började med att gå till skolan för att fixa ett nytt studentID, fick det direkt så jag kommer iaf in överallt och kan skriva ut arbeten och sånt. Sen gick jag till banken för att dubbelkolla att dom inte kommit åt några pengar för internet-banken funkade inte. Sen gick jag till Svenska konsulatet för att det stog på nätet att man skulle prata med dom om ens svenska ID-kort blev stulet. Han fattade typ inte vad jag ville för folk brukar tydligen inte göra nåt åt såna här saker eftersom dom ändå inte kan använda kortet. Men han skulle skicka nåt mail till nån iaf. Sen hade jag lite tid över innan min första lektion började så då gick jag till dator-salen och försökte skriva lite på min uppsats som skulle lämnas in på eftermiddagen som jag hade planerat sitta med hela förmiddagen. Gick sådär, kunde inte riktigt koncentrera mig.
Åkte på lektion på andra campuset. När jag kom tillbaka gick jag direkt och fortsatte skriva. Det gick okej och jag blev klar, men jag var långt ifrån nöjd. Blev klar snabbare än jag trodde så jag hann tom med att äta mat på Subway! Tur för mig! Gick till bookstore för att kolla om jag kunde göra något åt busskortet men det gick inte. Frågade även om boken som jag lånat men som blev stulen. Han var jättetrevlig som jag pratade med och man såg typ att han tyckte det var jobbigt att säga att jag kommer behöva betala för att jag inte kan lämna tillbaka den. Men det var ju inte hans fel.. Sen gick jag till biblioteket för att kolla om jag kan låna boken där, vill liksom inte behöva köpa en till, dom är ju inte billiga. Tydligen så finns den bara som reserverad så jag kan läsa den där men jag får inte ta den med mig därifrån. Så jag måste boka den när jag ska läsa, så hädanefter får jag köra riktiga geografi-plugg-sessioner i biblioteket. Får även ta att skanna in dom viktiga sidorna typ. Men så sjukt mycket pyssligare allt blir!!
Sprang på Tobias i biblioteket och jag måste säga att jag lyckats bra med att sälja in uttrycket "the prison" som beskrivning av vårat boende för hans första reaktion på att vi haft inbrott var "vem fan vill bryta sig IN i ett fängelse?" Ganska kul faktiskt :P
Kom ganska tidigt till lektionen så ingen annan var där. Förklarade för min professor vad som hänt eftersom jag kände mig så missnöjd med uppsatsen. Fördelen är att det bara var 1st draft som vi skulle ha work-shop på på lektionen. Final draft ska in nästa vecka. Hon var väldigt förstående och sa att det var okej, hon sa också att min outline som jag lämnade in i tisdags var väldigt bra så hon trodde inte att jag skulle ha några problem i slutändan. Jag vet att jag ligger väldigt bra till i den klassen så jag tror att hon litar på mig och att jag dessutom kanske är ganska hård mot mig själv.
Nu när jag kom hem har jag suttit och fyllt i papprena som ska in till försäkringsbolaget. Hoppas och tror att jag borde få tillbaka pengar för stulen egendom. Det är ju ändå en del pengar eftersom busskortet och böcker blev stulna.
 
Som ni hör har jag haft en ganska stressig dag, har flängt runt som en idiot typ. Är så jäkla trött just nu, var ju ute i tisdags så då sov jag bara typ 4,5 timmar, trodde ju att jag kunde sova dagen efter, men icke. Kom väl i säng vid typ 1 igår men jag kunde inte somna, så mycket tankar som snurrade. När jag väl somnade så sov jag inte särskilt bra heller.Ska försöka ta en tidig kväll ikväll, kan ju ändå inte göra läxan tills imorn eftersom jag inte har någon bok.
 
Ännu mer negativt är att våran dröm-lägenhet blev tagen av någon annan, vi som hade bestämt oss för att tacka ja och allt.. Får fortsätta jakten. Ska på visning imorn, så fortsätt hålla tummarna!
 
Enda possitiva som har hänt idag är att när jag kom hem hade jag fått mitt State-ID på posten, utan att jag har åkt dit och klagat för att dom hade gjort fel, så det var ju trevligt! 
 
Nu ska jag försöka tömma hjärnan så jag kan sova och kanske ha lite mer energi imorn..

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sanna

Den här bloggen handlar om mig och mitt liv på andra sidan jorden. Jag bor och pluggar på Hawai'i och kommer att skriva om allt från skola till fest till utflykter. Så häng med på min resa!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela